Blog, aktualności, porady i ciekawostki

Pierwszy raz na siłowni – jak sobie poradzić

Chcesz rozpocząć swoją przygodę z treningami, ale nie wiesz jak? To proste, zacznij od przeczytania poniższego artykułu. Dowiesz się z niego, jak zacząć chodzić na siłownię, od czego zacząć regularną aktywność fizyczną oraz jak się zmotywować do treningów.

Nowe rzeczy z reguły stresują większość z nas. Nic w tym zatem dziwnego, że ludzie odwiedzający siłownię po raz pierwszy czują się niepewnie i zaczynają się z tego powodu stresować. Zanim uciekniesz i nigdy więcej nie wrócisz pamiętaj, że każdy to przeżywał na początku. Nawet ekstrawertycy, którzy czuli ekscytację, że mogą poćwiczyć na siłowni. Zawsze bowiem na początku jest niepewność i takie dziwne uczucie, że każdy obecny tam człowiek ci się przygląda. Odpowiednie nastawienie może jednak pomóc ci się zrelaksować, a nawet czerpać radość z pierwszego wyjścia na siłownię. Przekonaj się o tym, czytając poniższy tekst i idąc poćwiczyć w lokalnej siłowni.

Pierwszy trening na siłowni – jak poradzić sobie ze stresem

Prawdopodobnie już to wiesz, ale pierwszy trening na siłowni ma ogromny wpływ na to, czy nie zrezygnujesz z dalszej aktywności fizycznej. Właśnie dlatego musisz zadbać o swój komfort psychiczny i fizyczny, gdy po raz pierwszy przekroczysz próg siłowni.

Dlaczego czujemy dyskomfort, kiedy idziemy na siłownię? To proste, stresujemy się ze względu na brak wiedzy. Nie wiemy bowiem, które maszyny możemy wykorzystać, a gdy już się jakaś zwolni, nie zawsze jesteśmy pewni, czy dobrze z niej korzystamy. Krótko mówiąc, zawsze na początku brakuje nam pomysłu na trening.

Jak poradzić sobie ze stresem na siłowni

Jeżeli rzeczywiście czujesz się niepewnie i przez to unikasz siłowni, skorzystaj z najlepszej i najbardziej rozpowszechnionej rady: idź na bieżnię. Bieżnia to doskonały pomysł, ponieważ każdy wie, jak działa – wystarczy po niej chodzić w swoim własnym tempie. Jednocześnie możesz jednak obserwować pozostałych klubowiczów i tym samym podglądać co robią oraz w jaki sposób. Dzięki temu sam opracujesz swój plan działania i zaczniesz go realizować. Co więcej, zrealizujesz go prawidłowo ćwicząc, pod względem techniki, podpatrzonej u innych.

Jeśli ten pomysł nie przypadł ci do gustu, jest jeszcze inny sposób. Wystarczy, że wybierzesz się na siłownię, aby ćwiczyć pod okiem trenera personalnego. Osoba ta na pewno zadba o to, abyś miał plan i prawidłową technikę wykonywania poszczególnych ćwiczeń. Dodatkowo możesz także oczytać się nieco przed wizytą na siłowni, aby nie być zupełnie „zielonym”.

Na początek określ swój cel

Aby twoje treningi były „owocne”, koniecznie musisz zacząć od sporządzenia planu treningowego. Uwzględnij w nim przede wszystkim swoje cele treningowe, czyli odpowiedz sobie na pytania: „po co chodzę na siłownię?”, „co chcę osiągnąć ćwicząc regularnie na siłowni?” oraz „jakie ćwiczenia muszę wykonywać, aby te cele zrealizować?”. Dzięki temu twoja praca nad sylwetką będzie miała właściwy przebieg, a dodatkowo sam siebie zmotywujesz do tego, aby ten plan zrealizować.

Zaczynaj od małych rzeczy, czyli nie wmawiaj sobie, że zgubisz 50 kg. Zacznij od kilograma, potem kolejnego i tak dalej. W ten sposób zobaczysz szybciej efekty i znajdziesz w sobie motywację do osiągania kolejnych.

Od czego zacząć trening na siłowni

Trening na siłowni zacznij od najprostszych ćwiczeń (wyciskanie, przysiady, brzuszki, unoszenie bioder itd.). Do takich maszyn ogólnorozwojowych należy np. orbitrek. Ćwicz coraz szybciej, zwiększaj opór na maszynach, a następnie włączaj kolejne partie ciała, tzn. nogi, ramiona czy brzuch. Ucz się prawidłowo ćwiczyć, aby nie nabawić się żadnej kontuzji. To jest najlepszy moment, aby zapoznać się z techniką oraz nauczyć się dokładności ruchów.

Gdy poczujesz się już nieco pewniej, przenieś się na maszyny izotoniczne, gdzie będziesz wykonywał konkretne ruchy, jednocześnie ucząc się prawidłowej ich techniki.

Na koniec zacznij podnosić ciężary, dzięki którym wymodelujesz swoją wymarzoną sylwetkę.

Jeżeli boisz się pójść na siłownię, poproś znajomego o pomoc. Może to być osoba, która sama chodzi na siłownię od jakiegoś czasu, albo po prostu ktoś podobny do ciebie, kto dotrzyma ci towarzystwa. Możesz także wynająć trenera personalnego, który we wszystko cię wdroży. Mimo wszystko, spróbuj udać się na siłownię sam oraz skorzystaj z powyższych rad, aby zacząć od bieżni i przyjrzeć się klubowi oraz jego klubowiczom.